søndag, oktober 15, 2006

Cow farts 'harming the planet'

Satt på studentpuben med Seth og Tolu Fagbola på onsdag (to i klassen min) og diskuterte det
å være vegetarianer. Tolu og jeg sverger begge til kjøtt, mens Seth er vegetarianer (og det en hardbarket en). Seth gav oss et nytt perspektiv på saken da han forklarte at om man slutter å spise kjøtt, så vil vi kunne minske antall kuer etc. på jorda, og dermed spare masse energi...(skjønte NESTEN hva han mente). Resonnementet hans var ihvertfall at sola bidrar med energi slik at planter kan vokse opp, og reprodusere energi for oss mennesker. Men så lenge vi har (la oss si) kuer på denne planeten, som spiser planter/gress etc., så tappes energilageret og det må brukes unødvendig mye ekstra energi på å opprettholde plantebestanden bare for at vi skal kunne få all den oksygen som er nødvendig for oss.
Men om ku-leddet i energikjeden derimot forsvinner, så 'spares' det enorme mengder energiutnyttelse. Hm. Ok. Greit nok. Seth var veldig entusiastisk i sin argumentasjon, så da han midt i diskusjonen brukte argumentet at ku-promper i tillegg skader ozonlaget, kunne jeg ikke annet enn å le.
Jeg sa til ham at det nekta jeg å tro, og jeg tror han gav opp
å overbevise meg tilslutt.







Men nå har han sendt meg en mail om akkurat det. At ku-promper gjør hullet
ozonlaget enda større og at ku-promper er 20 ganger verre for denne planeten enn karbondioksid. Hm. Bare les selv, synes det er litt ironisk egentlig. Det er meninga at jorda skal nedenom og hjem da tydeligvis. Og ja forresten: sauer og geiter promper farlig de også.

Her er linken , sjekk det ut selv!!!  Og kom med forslag til hva som kan 
gjøres for de stakkars bøndene 
som sikkert føler seg som DE miljøsvina om dagen. Stakkars folk!!!

5 Comments:

Anonymous Anonym said...

Bloggen din gir meg luft i magen, Ingvild!

16/10/06 17:16  
Blogger Eivind said...

Morsom blogg! :)

Jeg har også hørt at det lurer et par milliarder tonn metan på havbunnen som kan røre på seg om temperaturen stiger mye. Global oppvarming er ingen spøk, men kjøtt, melk og bønder er bra. Dilemma....

eks rimihandler/'bergenser'

10/11/06 01:05  
Blogger ingvild said...

Eivind!! Kan du forklare meg hva slags dusj du har i Ungarn? Har ei venninne som besøkte en felles kjent av oss i Ungarn tidlig i høst. I huset til Margit (denne felles bekjente) hadde de dusj-i-badekaret-dusj, UTEN forheng/vegg/e.l. og UTEN sånn ting til å feste dusjhodet på. Anja var frustrert i en uke, og klarte ikke å finne ut av hvordan å enklest bruke dusjen (uten å søle for mye that is). Har du sånn dusj? Hadde vært interessant å få ditt perspektiv på saken!!! (haha, vi har brukt litt tid på å prøve å komme til bunns i ungarsk dusjfilosofi - og forståelse, uten helt å lykkes) På forhånd takk!

ps. kjenner jeg deg? er du eks-rimihandler der jeg jobba?

15/11/06 02:44  
Blogger Eivind said...

Sånn dusj jeg også har ja. Er ikke blitt klok på den enda. Ungarerne kan være rare. Babler i vei på ungarsk selv om du har gjort det klart at du ikke forstår et kvekk.

Du kjenner nok ikke meg, nei. Jeg kjente deg igjen fra Rimi, Marken. Bodde ca. der i en fire år.

15/11/06 18:24  
Anonymous Anonym said...

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=143742¨

Sånn nå har VG endelig plukket opp saken også! Stå på. God Jul!

2/12/06 09:35  

Legg inn en kommentar

<< Home